Przekazywać wiedzę można naprawdę ciekawie

Są takie zajęcia, na które uczniowie chodzą chętnie, wiele z nich zapamiętują i nie mogą się doczekać kolejnych spotkań. Są też takie, na które nikomu się nie spieszy, a wielu nawet ma poczucie straconego czasu. Dlaczego tak się dzieje, że niektóre lekcje są wyczekiwane, a inne kojarzone negatywnie i każdy tylko czeka, kiedy minie przydzielony na nie czas? Wiele zależy od tego, co i w jaki sposób jest przekazywane na konkretnych zajęciach.

Podawaniu suchych faktów mówimy – nie!

Nie ma chyba nic gorszego niż siedzenie przez kilkadziesiąt minut i słuchanie monologu wykładowcy.

Jeśli jeszcze spotkanie odbywa się w luźnej atmosferze, przy modulacji głosu i wstawianych raz po raz żartach, to może się okazać, że nie będzie aż tak źle. Jednak jeśli całość jest przekazywana jednostajnym głosem, bez żadnych przerywników, a słuchacze otrzymują suche fakty, to trudno się spodziewać, że cokolwiek z tego zapamiętają. Dlatego też, jeśli przygotowujemy się do jakiegoś przemówienia, podczas którego mamy się z innymi podzielić wiedzą, to warto poćwiczyć dykcję, modulować głos, zachęcać słuchaczy do włączania się w dyskusję, a także zadbać o przerywniki, które rozruszają słuchaczy, sprawią że na nowo skupią oni na nas swoją uwagę. Jednak może się okazać, że nawet najciekawsza przemowa, posiadająca te niezbędne atrybuty, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów i słuchacze niewiele z niej zapamiętają.

Jak więc zaradzić takim problemom?

Podpierajmy się multimediami

Obecnie mamy do wykorzystania wiele różnych nośników multimedialnych, a to oznacza, że możemy je wykorzystać także podczas przekazywania wiedzy. Warto wówczas przygotować wykresy, zdjęcia, krótkie filmiki, które będą obrazowały zagadnienia, o których zamierzamy opowiedzieć. Co więcej, może się okazać, że pomocne mogą być różnego rodzaju gry, dobrane tematycznie do naszej rozmowy. Wszystko to, co może nam pomóc w przyciągnięciu uwagi słuchaczy, a jednocześnie co pomoże im sobie wyobrazić to, o czym mówimy, będzie w takiej sytuacji mile widziane.

Jeśli jest taka możliwość i wiemy, że to może pomóc, to warto czasami przeprowadzić takie zajęcia w plenerze, pokazując na autentycznych przykładach, znajdujących się dookoła nas, to o czym właśnie mówimy. Im ciekawiej poprowadzone zajęcia, im lepiej opracowane bodźce będą działać na słuchaczy, tym większa będzie szansa na to, że naprawdę dużo zapamiętają oni z takich spotkań.